Co to jest flywheel?

Flywheel to określenie pochodzące z języka angielskiego. W dosłownym tłumaczeniu oznacza koło zamachowe. Jednak ma ono też inne znaczenie, o wiele mniej oczywiste. Zjawisko flywheel występuje w marketingu. Podpowiemy Ci czym jest flying wheel marketing, jak go wprowadzić w życie i czym się on różni od metody funnel? Mamy nadzieję, że ten artykuł będzie Ci się czytało z prawdziwą przyjemnością. 

Co to jest flywheel?

Flywheel to model ścieżki zakupowej. Pokazuje on sposób wykorzystania rozpędu, który dostaniesz, gdy skupisz się na dostarczeniu do odbiorcy jak najwyższej jakości usług. Ta strategia marketingowa została wymyślona przez Jamesa Watta. Opiera się ona na schemacie naprzemiennego magazynowania oraz uwalniania energii. Ilość energii zależy od tego, jak szybko koło zamachowe się obraca, jaką ma wielkość oraz na jakie przeszkody napotyka. Oczywiście jest to przenośnia, która ma zobrazować zasadę działania strategii marketingowej flywheel. 

Jest ona czymś zupełnie innym, niż tradycyjne podejście do marketingu. Tutaj nie chodzi o to, żeby całą posiadaną energię zużyć wyłącznie na pozyskanie klienta. W lejkach sprzedażowych klient stanowi efekt końcowy strategii marketingowej  oraz sprzedaży. Natomiast w przypadku strategii marketingowej flywheel, klient znajduje się w samym centrum akcji. Najważniejsze w tej strategii elementy to troska o zadowolenie odbiorców, oddanie im władzy nad całym procesem zakupowym oraz włączenie ich w sprzedaż. 

Z jakich części składa się strategia marketingowa flywheel?

Warto tutaj podkreślić, że flywheel jest modelem marketingowym, który koncentruje się na rozwoju. Jest złożony z trzech części. Są to: Attract (Przyciągnij), Engage (Zaangażuj) oraz Delight (Zachwyć).

Tutaj warto podkreślić, że faza Attract polega na przyciąganiu odwiedzających wartościowymi dla nich treściami. Faza Engage to robienie zakupów przez klientów. Na tym etapie Twoim zadaniem jest ułatwienie im tego w jak największym stopniu. Natomiast faza Delight to Twoja pomoc i wsparcie klientów w osiąganiu przez nich wyznaczonych celów.