Myślę nie, a mówię tak – czym jest asertywność ?

Przedsiębiorcy, którzy odnoszą sukcesy, wiedzą czym jest asertywność. Nie mają najmniejszego problemu z mówieniem, czego chcą lub odmawianiem zrobienia tego, co nie leży w ich interesie. Wierzą w to, co robią i są pewni podejmowanych decyzji. Nie boją się, a wręcz oczekują konfrontacji. I wreszcie akceptują cenę przywództwa – bycie jedyną osobą na czele.

Asertywność to kluczowe narzędzie w komunikacji i jeśli myślisz poważnie o biznesie, a wciąż komuś udaje się wejść ci na głowę, trening asertywności nie tylko pomoże osiągnąć ci sukces, również ułatwi ci życie.

Nie myl asertywności z agresją

Chociaż asertywność oznacza przejęcie kontroli i wywieranie wpływu na innych, nie oznacza ona agresywnego osiągania celów. Bycie agresywnym nie sprawi, że twoi współpracownicy lepiej wykonają zadania – przeciwnie, staną się defensywni w stosunku do ciebie, a ich praca będzie mniej produktywna. Dlatego tak ważna jest równowaga, która pozwoli ci być pewnym podejmowanych kroków, a jednocześnie rozumieć punkt widzenia twojego zespołu – tylko tak osiągniesz cel.

Mów jasno i bezpośrednio

Niejasne wskazówki dla współpracowników i zawiłe odpowiedzi na zadawane pytania dają wrażenie niepewności, uległości. Nie są to pożądane cechy u liderów. Popracuj nad krótkimi i prostymi komunikatami.

Naucz się mówić “nie”

Dla wielu osób powiedzenie “nie” jest wyjściem ze strefy komfortu, okupione dużym stresem. Jednak właśnie umiejętność wyraźnego zaznaczenia granic i kontrolowanie sytuacji, nawet jeśli oznacza to rozczarowanie kogoś innego, jest cechą przywódcy, przedsiębiorcy, człowieka sukcesu.

Opanuj język ciała

Zaledwie 7% tego, co wypowiadamy, jest skuteczną komunikacją. Pozostałe 93% to komunikaty wysyłane za pomocą naszego ciała (55%) i tonu głosu (38%). Dlatego warto zwrócić uwagę na kontakt wzrokowy, spokojny i pewny ton głosu, otwartą postawę zamiast wrogo skrzyżowanych ramion i spiętej sylwetki. 

Te praktyczne wskazówki to główne elementy treningu asertywności. Samo zagadnienie skutecznej komunikacji w biznesie jest o wiele szersze. Wiedza i doświadczenie coacha pozwoli ci dokładnie zbadać sposób, w jaki się komunikujesz i wypracować asertywność i pewność siebie.

Jeśli czujesz niedosyt, potrzebę pracy 1:1 , skorzystaj z coachingu.